Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Napkollektor fagyálló folyadék: A Solar fagyálló speciális szerepe

A Solar fagyálló folyadék egy speciális célra kifejlesztett termékkategória, amely alapvetően különbözik az autók motorjában használt fagyállótól. Míg egy gépjármű fagyállója a belső égésű motor túlmelegedését és fagyását hivatott megelőzni, addig a Solar fagyálló a napkollektoros rendszerek hatékonyságát és hosszú élettartamát biztosítja. A legfőbb különbségek a működési környezetből, a hőmérsékleti viszonyokból és a rendszerek anyagaiból fakadnak.


Mire használható a Solar fagyálló?

A napkollektoros rendszerekben a fagyálló fő feladata a fagyás elleni védelem mellett a hőátadás. A napkollektorok a nap sugarait hasznosítják, és a bennük keringő folyadék, a Solar fagyálló szállítja el a hőt a kollektorból a tárolóba vagy a fűtési rendszerbe. Télen a folyadék megvédi a rendszert a csövek és a kollektorok szétfagyásától, míg nyáron, extrém forró napokon, a folyadék magas forráspontja biztosítja, hogy a rendszer ne forrjon fel és ne keletkezzenek gőzzárak, amelyek károsíthatják a szivattyúkat és a csővezetékeket. A napkollektoros rendszerekben ugyanis a hőmérséklet akár 200°C fölé is emelkedhet, amikor a keringtető szivattyú leáll, és a napsütés továbbra is éri a kollektort. Egy gépjármű fagyállója nem bírná ezt a hőterhelést.

 

Miben más, mint az autókban használt fagyálló?

A két típusú fagyálló közötti különbségek főként az összetételükben rejlenek:

  • Hőmérsékleti stabilitás: A Solar fagyállóknak lényegesen szélsőségesebb hőmérsékleti viszonyokat kell elviselniük, mint az autókban használt társaiknak. Egy autó motorjában a hőmérséklet stabilan, kb. 90-100°C körül mozog, míg a napkollektoros rendszerekben a hőmérséklet nyáron akár 200°C fölé is emelkedhet, és a folyadékot fagyos téli hidegben is hatékonyan kell keringtetni. A Solar fagyállóknak ehhez a széles tartományhoz kell alkalmazkodniuk, anélkül, hogy kémiai lebomlásnak indulnának. A nagy hőterhelés miatt stabilizátorokat és más adalékokat tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a folyadék szétbomlását, a gázképződést és a lerakódások kialakulását.

  • Alapanyag: Míg az autók fagyállójának alapanyaga jellemzően etilén- vagy propilénglikol, a Solar fagyállók gyakran propilénglikol alapúak. Ez utóbbi előnye, hogy kevésbé mérgező, ami fontos a környezetvédelmi szempontok és a rendszer esetleges szivárgásai miatt. Néhány modern Solar fagyálló más, speciális glikolokat is tartalmazhat a még jobb teljesítmény érdekében.

  • Korrózióvédelem: Bár mindkét típusú fagyálló tartalmaz korróziógátló adalékokat, a Solar fagyállók esetében ezeket speciálisan a napkollektoros rendszerekben használt anyagokhoz (réz, alumínium, acél) optimalizálják. Mivel a rendszerben lévő anyagok és a fagyálló közötti kölcsönhatások eltérnek a motorban lévőktől, másfajta adalékokra van szükség a hatékony védelemhez. A napkollektoroknál használt korróziógátló adalékoknak ki kell bírniuk a hosszú ideig tartó magas hőmérsékletet anélkül, hogy lebomlanának vagy csökkennének a hatékonyságukban.

Fontos! A Solar fagyálló nem helyettesíthető egy hagyományos autófagyállóval. Célzottan a napkollektoros rendszerek speciális igényeihez fejlesztették ki, hogy a fagyásvédelem mellett garantálja a hőátadási hatékonyságot, a magas hőmérsékleti stabilitást és a rendszer elemeinek hosszú távú védelmét. Ezen tulajdonságai teszik elengedhetetlenné a napkollektoros rendszerek megbízható és hosszú élettartamú működéséhez.